Ook een vrijwilliger verwacht een fijne ervaring

Ligt het aan mij en mijn gezinssituatie (2 opgroeiende kinderen met school- en sportactiviteiten) of is het de leeftijd waardoor ik me steeds meer voel geroepen om een helpend handje bij te steken? Is het niet op school om te helpen met fietsles of lezen, dan is het wel de sport waar verplichte bardienst moet worden gedraaid, of een scheids wordt gezocht. En dan heb ik het nog niet over maatschappelijke initiatieven zoals NL Doet of WeHelpen.

Steeds weer meld ik me aan. Want ik geloof erin dat dit soort acties en initiatieven alleen maar kunnen blijven voortbestaan als mensen er hun schouders onderzetten. Hun kennis en tijd willen inzetten om het anderen net even wat makkelijker te maken. Een steentje bijdragen in iets wat anders niet mogelijk was geweest. En daarom doe ik mee en geeft het mij voldoening.

Maar wat mij soms verbaast is het gemak waarmee het vrijwilligerswerk tegemoet getreden wordt. Er wordt een bak mensen opgetrommeld, die elkaar wat schaapachtig staan aan te kijken. Teveel mensen voor te weinig werk (of andersom). Onduidelijk wat er moet worden gedaan of waar je je spullen kan vinden, en te weinig materialen beschikbaar. En vervolgens blijkt dat het óf veel meer tijd kost, óf dat het werk er helemaal niet is….

Ook een vrijwilliger wil graag goed worden ontvangen, even toegelicht krijgen waar hij mee kan helpen en waar alles staat (onboarding en communicatie). Wie zijn maten zijn voor die dag, en waar hij terecht kan met vragen (teambuilding). Een veilige plek hebben om te werken met de juiste middelen (proces en werkplek) en iemand die aandacht heeft voor het werk dat je doet (waardering).

Mensen aan je binden, betekent een warm welkom bieden, een gevoel geven dat je verwacht wordt en men blij met je is. Van te voren duidelijkheid geven over wat er van je wordt verwacht en hoe het werkt. Betekent ook dat je waarmaakt wat is afgesproken, en dat er helder en zichtbaar is wat er gedaan wordt. Weten met wie je werkt, en wie wat doet. En een complimentje geven af en toe.

Wat in het bedrijfsleven valt onder de noemer medewerkertevredenheid, kent natuurlijk zijn equivalent in het vrijwilligerswerk. Met dit verschil dat een medewerker zijn salaris en beoordeling krijgt, daar waar de vrijwilliger op voldoening, samenwerking en gemeenschapszin zijn energie geeft. Om het vrijwilligerswerk in stand te houden, zouden we ons dan ook hard moeten maken om de vrijwilligerstevredenheid op een hoog niveau te houden!