Prioriteren van initiatieven

Door inzicht in de opbrengsten van projecten en/of activiteiten, in de samenhang tussen projecten én in de benodigde resources, kunnen de juiste projecten prioriteit krijgen. Hierdoor wordt meer toegevoegde waarde voor de bedrijfsdoelstelling gerealiseerd, en hebben management en medewerkers meer focus. Waardoor de kans dat projecten ook daadwerkelijk worden afgerond aanzienlijk wordt vergroot!

What about stokpaardjes?

prioriterenAls je grote veranderingen wilt doorvoeren (ik wil over 3 jaar de beste dienstverlener van Nederland zijn), of veel kleine wijzigingen tegelijkertijd, is het belangrijk om keuzes te maken. Wat pak je eerst op? En wat kan wachten? Welke activiteiten wil je stopzetten of over een hele andere boeg gooien? Niet zelden worden de favoriete onderwerpen (stokpaardjes) van de sterkste sprekers als eerste opgepakt. Maar weet je ook wat deze opleveren? En weet je zeker dat dit het meest urgente project is? En dat het dus terecht is dat daar de schaarse middelen (mensen, geld, tijd) aan worden besteed? En tot slot: is bekend  hoe de beoogde resultaten kunnen worden gemeten, zodat kan worden bijgestuurd om ook daadwerkelijk de gestelde ambitie  te realiseren?

Prioriteren en parkeren

Een goed inzicht in de benefits (bedrijfsresultaten) en (financiële) opbrengsten van projecten of activiteiten is essentieel om inzicht te creëren in de samenhang. En door dit inzicht kunnen prioriteiten worden gesteld, kan de optimale timing van onderlinge activiteiten worden gesteld (óók als ze in aparte projecten zijn belegd). Maar kan ook gefundeerd een besluit worden genomen tot het parkeren of zelfs opheffen van bepaalde projecten. Simpelweg omdat blijkt dat het project onvoldoende bijdraagt aan de gewenste bedrijfsresultaten.

Prioriteren

KPI’s voor periodieke bijsturing

Ik heb ervaring in het begeleiden van directie, lijnmanagers, programmamanagers en projectmanagers in het definiëren van (project)doelstellingen en -resultaten en deze onderling te relateren. Het geeft objectief inzicht in de samenhang tussen projecten / activiteiten en geeft handvatten om projecten voorafgaand én na oplevering te bewaken. Hiervoor worden KPI’s (key performance indicatoren) gedefinieerd en wordt het periodiek meten van deze KPI’s geïnitieerd. Tijdige bijsturing door lijn- of projectverantwoordelijken is hierdoor mogelijk!

Klantcases

Benieuwd naar concrete ervaring in een opdracht? Lees een referentie over het prioriteren van innovatiebudget op basis van klantreizen. Of u kunt een referentie nalezen een SAP implementatie en het gebruik van benefit management.