Een klantvisie, hoe belangrijk is dat?

KlantvisieTsja, klantvisie en belangrijk…. Als je bedrijfsvoering onder hoogspanning staat, en je niet in staat bent om aan de enorme toestroom van klantaanvragen te voldoen, dan is een klantvisie op dat moment waarschijnlijk niet de eerste prioriteit. Je staat in de waan van de dag, en probeert al die klanten van je af te slaan, of op z’n minst de aandacht te temperen. En waarschijnlijk als een gek tijdelijk personeel te werven….

Klantvisie als bouwplan

Maar voor al die bedrijven die zich niet in die situatie bevinden…. een klantvisie is een van de meest primaire bouwplannen van je organisatie. Het bepaalt wie je bent, wie je wilt zijn, hoe je gezien wilt worden, hoe je je relatie met je omgeving wilt realiseren en behouden. En daaruit vloeit voort: hoe richt je je organisatie en processen in, welke type mensen en talenten heb je nodig, hoe sta je je klanten te woord, hoe stel je je klantcommunicatie op, hoe verpak je je producten, hoe, waar en wanneer lever je aan je klanten etc. etc.

Goed product en prijs

En nee, met een klantvisie alleen redt je het niet. Natuurlijk heb je een goed product nodig, waar de markt behoefte aan heeft tegen een goede prijs en condities. Je potentiële kopers moeten je kunnen vinden, en jij moet in staat zijn om aan de vraag te voldoen. Op een dusdanige manier dat je er het liefst nog wat aan over houdt.  Maar daar ben je immers ondernemer voor, is het niet?

Niche markt

Natuurlijk kun je ook zonder klantvisie je business runnen. En succesvol zijn. Bedrijven in een niche markt, met weinig concurrentie, zijn hier een voorbeeld van. Echter, succesvolle bedrijven trekken vaak andere partijen aan. Die ook in deze business willen stappen. En ben je dan in staat gebleken om jouw klanten voldoende aan je te binden? Zodat ze bij jou blijven, de gepassioneerde pionier? Of stappen ze naar je concurrent over, omdat die beter in staat is in de huid van je klant te kruipen?

Klanten krijgen en behouden

Kortom: een klantvisie geeft je houvast om (zeker op de middellange termijn) je bedrijfsvoering zodanig uit te voeren, zodat klanten graag bij je komen, bij je blijven én met je mee willen denken. En aangezien mensen hun ervaring graag met anderen delen, zou je daar zomaar andere klanten aan over kunnen houden…..

P.S. Enne, heb jij een bedrijf waarbij  je de klantaanvragen niet aan kunt, ook dán is een klantvisie van groot belang. Immers, hoe informeer je je klanten dat ze hun producten wat later geleverd krijgen dan ze hadden verwacht? Hoe compenseer je hen hiervoor, en biedt je hen de mogelijkheid tot een alternatief of een annulering? En welke belangrijke boodschap geef je je tijdelijk personeel mee? Leuke dingen om over na te denken!